A jó kérdések lerövidítik a tanulást

Hatodikos a fiam, és nagyon nehezen birkózik a tanulós tárgyakkal, úgymint történelem, földrajz, biológia.  Ül a könyv fölött és látom, hogy kínlódik, mit és hogyan jegyezzen meg. Amikor csak az aláhúzott dolgokat próbálja megtanulni, és kikérdezem, összezavarodik, mert nem emlékszik szó szerint. Magától viszont nem találja meg a lényeget. Nem tudom, hogyan segítsek neki.

A tanulási nehézségek több mint felét olvasási, szövegértési hiányosságok okozzák. Első körben mindenképpen azt kellene tisztázni, hogy elég jól olvas-e és megfelelően érti-e az olvasottakat. Ha egy gyerek nem, vagy nehezen érti azt, amit olvas, haladéktalanul fejleszteni kell ezt a készségét. Ha ez többé-kevésbé rendben van, jöhet a szöveg feldolgozása. A lecke „megtanulása” azt jelenti, hogy

Tovább »
 

Nőnap alkalmából

Ha azt mondom Isten éltesse a nőket az ő napjukon, azt is mondom, hogy Isten éltesse az olvasóinkat, előfizetőinket, levélíróinkat. Ők ugyanis csaknem kizárólag – nők.

Hogy ez miért van így, annak sok oka van, amit most nem fogunk szétszálazni. Marad a tény: a gyermekek körüli fizikai, szellemi és lelki tennivalókat iskoláskorban is összehasonlíthatatlanul nagyobb arányban végzik az anyák, mint az apák.

Mi férfiak a legtöbbször az időre hivatkozunk, az ugyanis kétségkívül nagy úr az életünkben. „Egyszerűen nincs időm arra, hogy foglalkozzak még a gyerekkel is!” – ismerős ez a fordulat az estig a család megélhetéséért dolgozó apáktól.  Ugyanezek az apák ma – részben a rossz lelkiismerettől hajtva – nőnapi virágcsokorral rukkolnak majd elő, amikor a szokottnál kicsit korábban hazaérnek.

 

 

Tovább »
 

Felnőtt fejjel tanulni

42 éves kétgyerekes családanya vagyok. A vállalkozásomat csak akkor folytathatom, ha megszerzek egy bizonyos szakképzettséget. Ez két félév, most kaptam meg a tankönyvek első csomagját, és teljesen kétségbe vagyok esve. Húsz éve tanultam utoljára, akkor is elég nyögvenyelősen. Én egy nyüzsgő tevékeny ember vagyok, és megbénulok arra a gondolatra, hogy munka után, fáradtan át biflázzam ezeket a száraz,  szakszövegeket, meg jogszabályokat és bonyolult nyelven megfogalmazott előirásokat. Hogy lehet  ezeket a kacifántos mondatokat megérteni, de még inkább megjegyezni? Kérem segítsen!

 

Felnőttként, sok év szünet után újra iskolásként tanulni azért nehezebb, de egyben könnyebb is, mert felnőttek vagyunk. Kezdjük  a pozitívumokkal:

Tovább »
 

Diszlexiás a gyerekem - Tanácsok a fejlesztéshez, tanuláshoz, a mindennapokhoz

Amikor egy gyerekről hivatalosan is megállapítják, hogy diszlexiás, a szülők többsége nem tudja, hogy mit kezdjen a diagnózissal. Sajnos a szakvéleményt csak elvétve kíséri közérthető tájékoztatás, pedig a szülő is nagyon sokat tudna tenni azért, hogy csökkenjenek a gyermeke tanulási nehézségei.

A diszlexiás gyerekek nem fogyatékosak, nem is a szorgalmukkal van baj. A probléma oka, hogy azokon a területeken, ahol a rendezettség, sorrend, a szimbólum /betű, szám/ nagy szerepet játszik, másképp jár az agyuk. Ők is megtanulnak olvasni, írni, számolni, de információfeldolgozási sajátosságaik miatt másképp, lassabban, és igen nagy erőfeszítéssel. A hagyományos oktatás keretében csak kínlódva sajátítják el ezeket az ismereteket. A diszlexia korrekciójához szakember segítségére van szükség. Az alábbiakban arra szorítkozunk, amivel a szülő is segítheti ezt a folyamatot, illetve a napról napra való felkészülést.

 

Tovább »
 

Az iskola nem az élet előszobája, hanem maga az élet - gyerekkiadásban

Olyan gyorsan változik a világ, hogy alig lehet megjósolni, milyen tudásra lesz szükségük a mai tízéveseknek, mire felnőnek. Azt talán könnyebb megmondani, milyen személyes tulajdonságok jelenthetnek a jövőben komoly akadályt az élet kihívásaival való küzdelemben. Vélhetően a mainál is nagyobb hátrány lesz, ha valaki önállótlan, ha nem tudja kezébe venni az élete irányítását, ha hagyja, hogy mások döntsenek a sorsáról.

 

 

Tovább »
 

Pánik nélkül a drogokról

 

Kérem, adjon tanácsot, hogyan védjük meg a gyerekeinket az olyan szörnyűségektől, mint a gina nevű drog, ami az utóbbi napokban több halálesetet is okozott tizenévesek körében. Kétségbe vagyok esve,  mert sehol nincs biztonságban a 16 éves lányom, hova engedhetem el egyáltalán nyugodt szívvel a mai világban? Felháborító, hogy a hatóságok semmit sem tesznek!!!!

 

Tanítsd, mutass példát és bízz meg benne!


Mielőtt egy lehetséges szülői drogstratégia pontjait sorba vennénk, hadd idézzem fel azt a témához kapcsolódó rádióinterjút, amit a napokban hallottam. Egy budapesti gyermek és ifjusági mentálhigienes központ pszichiátere elmondta, a szülők 40%-a nemet mondott, amikor felajánlották, hogy az adott iskolában ingyenesen felmérik a gyerekek mentálhigienes, azaz lelki egészségét. A vizsgálat kiterjedt a kamaszok életmódjának, hangulatának, szórakozási szokásainak, esetleges függőségeinek, öngyilkossági veszélyeztettségének feltérképezésére.


Tovább »
 

Így készülj - szülőként - a félévi értesítőre!

Pár nap múlva hozza a gyerek a félévi értesítőt, és ilyenkor előfordul, hogy a dokumentum gyengébb teljesítményről szól, mint amire számítottunk, amit elvártunk. Jó, ha felkészülünk erre a lehetőségre is, számolunk azzal, hogy erős érzelmek, nagy indulatok gerjednek bennünk, ami azzal járhat, hogy nem tudunk elég megfontoltan reagálni. Amikor szembesülünk csemeténk gyenge teljesítményével, általában a "rapid" megoldások jutnak először az eszünkbe: szidás, büntetés, kedvezmények megvonása, eltiltás barátoktól, sporttól, a tanulásra fordítandó idő megnövelése, külön tanár stb. Megéri kicsit mélyebbre ásni, higgadtan, a segítés szándékával és reményében kideríteni miért is veri le a lécet a gyerek. Vagy miért sétál át alatta.

 

 

Tovább »
 

„Neked nincs más dolgod, mint a tanulás”

A nagyobbik lányom negyedikbe jár és elég sok gond van vele az iskolában. Örömmel ment iskolába, de a lelkesedése egy évig sem tartott. Főleg az a baj, hogy nem szeret olvasni, és nem is olvas szépen, gyengére sikerülnek a szövegértési felmérői. Nincs kedve a tanuláshoz, azt mondja unalmas, ha rajta múlik, csak a tévé előtt ül, meg számítógépezik. Amúgy meg vág az agya, mint a borotva. Ezzel most mit kezdjek? Eddig sok mindent ráhagytam, és most nagyon nehezen tudom rávenni, hogy leüljön megírni a leckéjét. Gyakorolni viszont egyáltalán nem akar. Van egy kicsi is, ő is lány, most öt éves. Kérem, adjon tanácsot, mit csináljak másképp, hogy ne járjak vele ugyanígy.

 

 

Tovább »
 

A legnagyobb ajándék te magad vagy

12 jótanács gyakorló szülőknek

 

Ezekkel a meditációs technikákkal, amelyek Myla és dr. Jon Kabat-Zinn nevéhez fűződnek - a gyereknevelést spirituális gyakorlattá teheted.

Tovább »
 

Mennyi a sok? És miért? Gyerek a képernyő előtt

Érdeklődéssel olvasom a hírlevélben érkező cikkeiket, és általában egyet is értek a tanácsaikkal, de erős túlzásnak tartom, hogy a számítógépet, ami vitathatatlanul alapjaiban változtatja meg az életünket, veszélyforrásnak, mumusnak állítják be. Meggyőződésem, hogy minél hamarabb, és alaposabban sajátítja el egy mai gyerek az internetes életszemléletet, annál sikeresebben fog beilleszkedni ebbe a gyökeresen új világba.

Nagyon fontos dolgot vet fel a levélíró – aki kivételesen egy apuka. A jobb áttekinthetőség okán pontokba szedtem, mit mindent célszerű mérlegelni – szerintem - az internetezés gyerekkori hatásai kapcsán.

 

 

Tovább »