Tíz tanács elsős szülőknek

Féltés, aggodalom, büszkeség kavarog a szülőkben, amikor először látják ünneplőbe öltözött gyermeküket az iskolapadban. Az ő higgadt, és mindig a gyerek hosszú távú érdekeit szem előtt tartó magatartásuk sok későbbi tanulási problémát megelőzhet.

1. Ne csináljunk túl nagy felhajtást az iskolakezdés körül, ne nyomasszuk ilyesmivel: "majd megtudod, mi a magyarok istene, ha iskolás leszel", "ott nem rendetlenkedhetsz, majd a tanító néni megnevel" de arra sincs szükség, hogy "ott megmutathatod, mit tudsz, mert te már okos, iskolás nagyfiú vagy". Illúziókba se ringassuk: az iskola nem a "Csodák Palotája": az osztályban ő egy lesz a sok közül, nem lesz a középpontban, mint a családban. Ezt is meg kell tanulnia - az iskolaérettség része az alkalmazkodás képessége, a kudarcok tűrése.

2. Az iskoláztatás eltart 16-20 évig is, nem dől össze a világ, ha fekete pontot kap a harmadik héten. Hagyni kell, hadd alakuljon ki a saját tanulási ritmusa, érdeklődése, feladattudata. El kell fogadni, ha valamilyen területen gyengébben teljesít, másban esetleg ügyesebb a társainál. Lényeg, hogy ne frusztrálja az iskola, ne utálja meg az első félév alatt.

3. Sajnos, a legtöbb hazai iskola hibásan és értelmetlenül "sietteti" a gyerekeket, mintha az lenne az eredményes oktatás legfőbb ismérve, hogy "karácsonyra olvasni fognak". Ha a mi gyerekünknek lassabban megy az összeolvasás, vagy az írás, maradjunk higgadtak. Gondoljunk arra, hogy ebben a korban, az egyidős gyerekek között, akár két évnyi különbség is lehet az érettségben.







Tovább »
 

Így olvass jobban!

Az a fiatal, aki megérti, és pontosan vissza tudja adni egy elolvasott újságcikk szövegét, alapvetően más esélyekkel indul az életben, mint az, aki nem tud kitölteni egy csekket, mert nem érti azt a szót, hogy feladó, vagy címzett. Ez utóbbiak a funkcionális analfabéták.

Az olvasás ma is a legfontosabb kultúrtechnika, amit a képernyők világában sem pótol semmi. Közkeletű tévhit, hogy az olvasás olyan készség, amit az alsó tagozatban elsajátítunk, és ha akkor jó jegyet kaptunk, később ezzel külön már nem kell foglalkozni. Magyarországon ma évente kb. 25-30 ezer gyerek funkcionális analfabétaként végzi el az általános iskolát.

Az elsőszámú kulturtechnika

Ötven évvel ezelőtt a szórakozás egyik fő formája felnőttnek gyereknek egyaránt az olvasás volt. Ha ma is így lenne, akkor folyamatosan nőne a gyerekek olvasási sebessége, a megértés színvonala, bővülne a szókincsük, így nem kellene foglalkozni magával az olvasás technikájával. Ma viszont az a helyzet, hogy felnőttek és gyerekek is egyre kevesebbet olvasnak önszántukból, és vészesen terjed az a szokás, hogy még a tankönyvet se kell elolvasni, mert a tanárok vázlatot diktálnak, és azt magolják be a gyerekek.

Mindez közrejátszik abban, hogy a nem diszlexiások közül is mind többen döcögve olvasnak a felső tagozatban, a középiskolában, sőt az egyetemeken is. Az összes tanulási probléma legalább kétharmadának hátterében az olvasás-szövegértés-szókincs hiányosságai állnak – még az egyetemisták körében is!









Tovább »
 

Tíz tanács elsős szülőknek

Féltés, aggodalom, büszkeség kavarog a szülőkben, amikor először látják ünneplőbe öltözött gyermeküket az iskolapadban. Az ő higgadt, és mindig a gyerek hosszú távú érdekeit szem előtt tartó magatartásuk sok későbbi tanulási problémát megelőzhet.

1. Ne csináljunk túl nagy felhajtást az iskolakezdés körül, ne nyomasszuk ilyesmivel: "majd megtudod, mi a magyarok istene, ha iskolás leszel", "ott nem rendetlenkedhetsz, majd a tanító néni megnevel" de arra sincs szükség, hogy "ott megmutathatod, mit tudsz, mert te már okos, iskolás nagyfiú vagy". Illúziókba se ringassuk: az iskola nem a "Csodák Palotája": az osztályban ő egy lesz a sok közül, nem lesz a középpontban, mint a családban. Ezt is meg kell tanulnia - az iskolaérettség része az alkalmazkodás képessége, a kudarcok tűrése.

2. Az iskoláztatás eltart 16-20 évig is, nem dől össze a világ, ha fekete pontot kap a harmadik héten. Hagyni kell, hadd alakuljon ki a saját tanulási ritmusa, érdeklődése, feladattudata. El kell fogadni, ha valamilyen területen gyengébben teljesít, másban esetleg ügyesebb a társainál. Lényeg, hogy ne frusztrálja az iskola, ne utálja meg az első félév alatt.

3. Sajnos, a legtöbb hazai iskola hibásan és értelmetlenül "sietteti" a gyerekeket, mintha az lenne az eredményes oktatás legfőbb ismérve, hogy "karácsonyra olvasni fognak". Ha a mi gyerekünknek lassabban megy az összeolvasás, vagy az írás, maradjunk higgadtak. Gondoljunk arra, hogy ebben a korban, az egyidős gyerekek között, akár két évnyi különbség is lehet az érettségben.







Tovább »
 

Kettészakadt a magyar közoktatás

Nagyon sok levelet kapunk a tanulasmodszertan.hu olvasóitól, hírlevelünk előfizetőitől, a legtöbbször valamilyen egyéni tanulási, vagy nevelési témában kérnek tőlünk tanácsot. Most egy olyan levél kapcsán osztom meg Önökkel gondolataimat, kételyeimet, amelyben, mint cseppben a tenger, láthatók a hazai közoktatás, minden szülőt, gyereket érintő alapvető, és többnyire elhallgatott bajai.

"...a környékünkön egy általános iskola jöhetett szóba a kisfiam számára, a többi túlságosan messze van, vagy lerobbant, bezárásra ítélt intézmények. Ebben az iskolában három első osztályt indítanak az idén: egy két tannyelvűt, egy rajztagozatost, és egyet, ahol nincs semmi extra. Mivel a kisfiam nagyon ügyetlen, utál rajzolni, a rajztagozat szóba sem jöhetett. Szívem szerint oda írattam volna, ahol nincs semmi extra, mert a gyerek még nagyon játékos, azt gondoltam, elég lesz neki az írást, olvasást megtanulni. De csakhamar kiderült, megsúgták az óvó nénik, hogy a nem tagozatos osztályba szinte kizárólag roma gyerekek fognak járni, valamint olyanok, akik komoly, szociális, nevelési hátránnyal indulnak, beszédhibások, újra járják az első osztályt, vagyis csupa problémásnak ígérkező gyerek. Ezek után nem volt más választásunk, mint a két tannyelvű angol/ osztály, ahova természetesen felvételit kellett tenni a gyerekeknek, bár tudomásom szerint ez tilos.




Tovább »
 

Így kezdj új életet!

Talán Te is azok közé tartozol, akinek könnyedén lehetne legalább eggyel jobb jegye - ha tanulna. Most többnyire hármasokat - vagy ketteseket /?/ hozol, ennyire telik abból, ami az órán rád ragad. Merthogy azon kívül egyáltalán nem, vagy nagyon ritkán készülsz az órákra - bár már sokszor elhatároztad, hogy ezen változtatsz. Legutóbb épp tegnapelőtt, amikor 2007-be fordult a naptár, és megfogadtad magadnak, hogy új életet kezdesz a tanulásban. Most olyan módszerekről olvashatsz, amik segítenek betartani ezt a fogadalmat. 

1. Csak fokozatosan!
Bár a rendszeres, kitartó tanulás a célod, nem lehet egyszerre napi három-négy órás tanulással fölváltani a korábbi lustálkodást, időhúzást. A változás kisebb lépésekben általában eredményesebb. Sokat segít, ha részekre bontjuk a feladatot Ha eddig az egész délutánod tévézéssel, számítógépezéssel és egyéb vidám dologgal telt, első lépésként azt határozd el, hogy januárban minden nap egy fél órára kikapcsolsz minden készüléket, és ez alatt az idő alatt teljes figyelemmel tanulsz. Ez egy hét alatt 2,5 óra intenzív tanulás, aminek január végére már jegyekben is megmutatkozik a hatása. Februártól növeld a valóban tanulással töltött időt napi egy órára. 

2. Tervezd meg!
Válaszd ki azt/azokat a tantárgya/ka/t, amivel a legnagyobb bajok vannak. Pontosan gondold végig, előre tervezd meg, mire fordítod a kezdetben napi fél órát. Pl. egyik nap az új anyagra, a következő nap a korábbi lemaradások pótlására, utána a témazáróra, vagy megírod az összefoglalót, stb. 







Tovább »
 

Ne csak agyra gyúrj!

Hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a tanulás kizárólag agymunka. A valóság ezzel szemben az, hogy a fizikai testünk egésze, valamint gondolkodásunk, és a lelkünk is részt vesz a tanulásban. Ilyenkor nagyon bonyolult kölcsönhatások segítik - vagy éppen gátolják - az új dolgok megértését, eltárolását, megjegyzését, és felidézését.

Ezért a tanulás során az agyban lejátszódó folyamatokat eredményesen lehet befolyásolni speciális testi gyakorlatokkal, mozgásokkal. Ezek közül Magyarországon az edu-kineziológia viszonylag ismert, az Agykontroll Kiadó már többször megjelentette az Észkerék-kapcsoló, és az Észkapcsoló-agytorna című kiadványokat. Ezek a gyakorlatok elsősorban a tanulást akadályozó pszichés blokkok feloldását szolgálják Sok gyerek ugyanis rendszeresen jól felkészül, de az iskolában ezt mégsem tudja visszaadni. Az egyszerű edu-kineziológiai gyakorlatok ezen kívül a két agyfélteke együttműködését is javítják, mégpedig gyorsan és igen hatékonyan.
Az edu-kineziológia szerint a testileg egészséges gyerekeknek legfeljebb átmeneti tanulási akadályai lehetnek. Ezeket csak meg kell találni és elgördíteni az útból, utána a természetes kíváncsiság ismét felébred. Legkorábbi mozgásaink alapozzák meg későbbi, az olvasással járó szemmozgás, a hallgatással járó fejmozgás és minden más fizikai tevékenység okozta öröm érzetét. Ezzel párhuzamosan, amikor bizonyos mozgásokat - valamilyen okból kifolyólag - blokkolunk, s így "éljük túl" a helyzetet, helytelenül azt tanuljuk meg, hogy bizonyos mozdulatok nem biztonságosak. Ennek megfelelően az életenergia áramlását is blokkoljuk magunkban .




Tovább »
 

Használati útmutató "tanulógépekhez"

Portálunk neve is jelzi, hogy aki hozzánk fordul, az elsősorban a tanulással összefüggő ismeretekre, segítségre számíthat. Így lesz ez a következő tanévben is - a www.tanulasmodszertan.hu csapata továbbra is legjobb tudása szerint készíti fel gyermekeiket a hatékony iskolai munkára, ügyes módszerekkel korrigálja a tanulási zavarokat, elakadásokat, válaszol kérdéseikre, és hetente elküldi Önöknek - immár 1000 email címre - gyakorlati tanácsokat tartalmazó hírlevelünket.

Most azonban, néhány órával a tanévnyitó előtt, kicsit más megközelítésből szeretném megosztani Önökkel a gondolataimat.

Nagyon sok aggódó szülővel és ijedt, reménykedő, bizalmatlan, vagy már teljesen összezavarodott, apatikus kicsi és nagyobb gyerekkel találkozom. "Hogyan bírhatnám rá, hogy jobban tanuljon?" - a legtöbb esetben erre a problémára keresnek megoldást a szülők.

Ha rosszul/nehezen tanul a gyerek, az persze valóságos probléma, amin a lehetőség szerint segíteni kell. De gyakran van olyan érzésem, hogy, a társadalom kemény, adok-veszek viszonyait, a pénz mindenhatóságát látva, már az egész kicsi gyerekeket is amolyan "tanulógépnek" tekintjük. Mintha /csak/ azért tanulnánk, hogy azzal majd pénzt keressünk! És ha a "tanulógép" bármilyen, akár rajta kívül álló okból gyengébben teljesít, jön a csalódás, kétségbeesés - vége a világnak, nem lesz a gyerekemből semmi.







Tovább »