Beirassam-e az ovis fejlesztő csoportba?

Öt éves a kislányom és nagyon ügyes mindenben, gyönyörűen beszél, számol, verseket mond, minden rajzát megdicsérik. Az óvodában most kezdődik egy külön fejlesztő foglalkozás, amit a másik csoport óvónénije tart, ez nem kötelező és természetesen ezért fizetni kell. Azt ígérik, hogy előkészítik az iskolára, olyan fejlesztő feladatokat oldanak meg, hogy jól menjen neki az írás meg az olvasás. Az a kérdésem, hogy hasznos lenne-e Ön szerint, ha beíratnám a gyereket. Mert igaz hogy semmilyen lemaradása sincs, de a jót is lehet még jobbá fejleszteni. Hátha könnyebben venné az iskolai akadályokat.

Kedves Levélíró!

Ha egy gyereknél az iskolához szükséges testi szellemi készségekben lemaradás van, akkor nagyon fontos az idejében végzett szakszerű felzárkóztatás, fejlesztés. Sőt ez kötelessége is az óvodának, ha ők helyben nem tudják megoldani, akkor megfelelő szakemberhez kell irányítani a gyereket.  Furcsa persze, ha ezért a fejlesztésért, ami az óvoda feladata, külön pénzt kérnek…  Az Ön által leírt esetben azonban valószínűleg nem ilyen fejlesztésre verbuválják a gyerekeket. Járványszerűen terjednek az óvodákban  a /pénzes/ plusz szolgáltatások: balett, tánc, angol, dráma, és iskola előkészítő, van ahol tanítónő/!/ foglalkozik a gyerekekkel.

Tovább »
 

"Mit tegyek, hogy ne legyek agresszor?"

Nem tudom a 10 éves fiamat rávenni, hogy először a kötelező feladatait végezze el és utána jön a többi. Vegyesen haladunk , egy lecke egy kis tv , egy kis lecke egy kis net, és nyújtjuk a tanulást a végsőkig. ÉN IS OKA VAGYOK TUDOM, de mit tegyek, hogy mégis partner maradjak, ne egy agresszor?

Tovább »
 

"Ja, társasjátékozni is szeret, meg barkácsolni."

Kedves Éva néni!

A kislányom 2. osztályos. Megdöbbentően jól megtanították olvasni. 3 nap alatt elolvasott 100 oldalt a Fekete szépség című könyvből, csakúgy iskola mellett. Olvasni és szerepjátékokat szeret játszani, csak és kizárólag kitalált állatokkal. Vagy ő gondoskodik róluk, vagy ő lesz egy kicsi állatka és nekem kell befogadni. Ja, társasjátékozni is szeret, meg barkácsolni. A szabad idejében ezeket soha nem keveri. Órákon át csinál egy dolgot. és nem unja meg. A mesefilm nézéssel is így lenne, de azt tudatosan kiiktattam az életéből, mert hihetetlenül irtja a kreativitását. Soha nem keveri a tevékenységeket. Vagy ezt vagy azt csinálja. Ez így normális?

Üdvözlettel: G. I. Szilvia

Tovább »
 

Ha nappal nem megy a tanulás

Jó napot kívánok!

Az lenne a kérdésem, hogy mi olyankor a teendő, amikor nappal egyáltalán nem megy a tanulás? Csak akkor "fog az agyam", ha már besötétedett. Nappal egyszerűen elmegy az idő úgy, hogy semmit nem tanultam. Akkor is így van, amikor este 10-kor már alszok.

Megpróbáljak ezen változtatni? Vagy törődjek bele és tanuljak este?

Előre is köszönöm a válaszát!

Üdv: Kitti

Kedves Kitti!

 

Mi emberek már csak ilyenek vagyunk – sokunknak kisebb nagyobb katasztrófákra van szükségünk ahhoz, hogy változtassunk a szokásainkon. A tanulási nehézségek a kisebb katasztrófák közé tartoznak – szerencsére. De a változás ebben az esetben is ugyanarra a srófra jár, hiszen nincs külön tanuló énünk, mindig a teljes ember, a személyiségünk egésze hozza a döntéseket.

Tovább »
 

Milyen iskolát válasszunk?

Kedves Éva,
A tanácsát szeretném kérni. 6 osztályos gimnáziumba szeretnénk iratni 12 éves fiamat. A lehetőségeimhez képest próbáltam feltérképezni, hogy mely iskolákba érdemes gondolkodni. Alapvetően két irányban tájékozódtam:
1. klasszikus-poroszos iskolák (Radnóti, Fazekas, Berzsenyi)
2. alternatív-alapítványi iskolák (AKG, Politechnikum)
A fiam alapvetően művész beállítottságú és kissé zárt természetű gyermek, különös rajz tehetséggel megáldva és ezen kívül a matematika áll közel hozzá. Jó eszű, tehetséges gyerek, de nem túl agilis, tehát időnként noszogatni kell a tanulásban. Egyelőre nem igazán tudok dönteni a két fent említett irány közül, illetve megköszönném ha írna nekem esetleg további javaslatokat, mely iskolákat tartja érdemesnek a próbálkozásra.





Tovább »
 

Hogyan ne legyen nyűg a tanulás?

Kedves Éva,


szeretném a segítségét kérni.
3 éven át \"tanultam\" a gyermekemmel. ( 4,8 átlag ) Most abban maradtunk, ( 4.oszt.) hogy egyedül birkózik meg a tanulással, de nem megy. 2-3 as jegyeket hoz haza. Tanulás helyett rajzol, színez... Mindig jönnek a kifogások!!! Hogy tudnék segíteni a 10 éves fiamon, hogy ne legyen nyűg a tanulás? Mit csináljak?


Üdvözlettel:Edina




Tovább »
 

Nem megy a szorzótábla

Lehetséges, hogy diszlexiája miatt nem képes a lányom megtanulni a szorzótáblát és a fejben számolást?
mit lehet segíteni 10 éves korban?

 

Kedves Levélíró!

 

Akkor gyanakszunk diszlexiára,-kalkuliára,-gráfiára, ha  más tantárgyakból jól teljesít a gyerek, "csak" az olvasás, vagy a számolás,  vagy az írás, helyesírás  megy gyengén.   Az Ön által leírt számolási zavarok utalhatnak diszkaluliára, ezzel kapcsolatban részletes információkat a Diszlexia-tárban olvashat. A lakóhely szerinti Nevelési Tanácsadóban kaphat hivatalos, az iskola által is elfogadott szakértői véleményt. Ha a gyerek valóban diszkalkuliás, az az oktatási törvény szerint jár neki a szakszerű fejlesztés vagy az isdkolában, vagy a Nevelési Tanácsadóban.

 

Pusztai Éva

Tovább »
 

Az egész életem abból áll, hogy másolok

Kedves Doktornő!

9. osztályba járok egy erős hatosztályos gimnáziumba, és ebben az évben mindenből teljesen lemaradtam, mert nem tudok normálisan jegyzetelni, egyszerűen nem értem meg amit mond a tanár, ezért nem vagyok képes megkülönböztetni, a lényeges dolgokat (amit le kellene írnom)a kevésbé fontosaktól.Nem látom át menet közben az összefüggő dolgokat,viszont miután valaki más jegyzetéből lemásolom az anyagot, mindíg csodálkozom, hogy az ilyen egyszerű dolgokat nem értem meg azonnal, ott órán. (valószínűleg ebben az is szerepet játszik, hogy túlgörcsölöm magam, és attól félek, hogy nem fog menni)

Viszont ezen nagyon sürgősen javítanom kellene, hiszen a jegyzetelés az alapja mindennek.Így az egész életem abból áll, hogy másolok (ezt teljesen komolyan mondom), és SOHA nem jut időm emiatt megtanulni is. Bocsánat, hogy ilyen túlrészletezve írtam le egy ilyen semmilyen dolgot, csak már rengeteg helyre írtam le a problémámat, de mindíg csak olyan általános, egyértelmű dolgokat kaptam válasznak, amit már tudok.Nem tudna mondani valamit, ami tényleg segít?

Válaszát előre is köszönöm:Munyó

Kedves Munyó!

Tovább »
 

Milyen tankönyv? Milyen módszer?

Tisztelt Doktornő!!

Nekem van 8 éves lányom az összel kezdtük az 1 osztályt.Már oktoberben mondogata a tanár néni hogy visza kellene maradnunk mert nem megy a kislánynak at olvasás,számolás,irás.Tulzotan impulziv könnyen terelödik a figyelme.DE még mindig nem mondta azt hogy kérjük a felmérését.Amikor Februárban megint az volt hogy há....DE folyton azt beszéltük hogy hogy tanuljunk mert nem tud gyorsan tanulni.Itthon sem ment sehogy mire rá jöttem hogy majd 1 orás szünetekkel tudom vele csináltani a tananyagot.Pedig külön még hordtuk maszekon foglalkozásra meg az iskolában is 45percben tanitás után heti egy alkalommal mindegyiket.

Sajnos még mindig nem zárkozot fel a kislány.Abban álapodtunk meg hogy visza marad.SZINES tankönyv családdal tanulunk most.Közben a foglakozások meg a JÁTÉKHÁZ tankönyvel mentek.De még mindig nem megy.Közben meg van egy másik kislány aki folyton rajta log ez is idegesiti mert hiába van neki ez a sok minden baja probál lenyugodni már mint beszádben ,mozgásban.

Ugy döntötünk hogy mivel visza kell maradnia igy elviszük egy másik iskolába.Azzal a reménnyel hogy a zavro személy ott nem lesz.De nekem konkrétan meg a tankönyvel van bajom.Mert én ugy láttom nagyon keveset szótagolnak.Ezért elmegyünk egy olyan suliba ahol Apácai módszerrel tanulnak.Mástol hallotam hogy nem biztos hogy ez a tankönyv jo választás lesz neki!!!

Tovább »
 

Nem tudom, miért nem megy a matek

Jónapot kívánok!

Egy 15-16 éves kislány vagyok, akinek nagyon nem megy a matematika. Nem tudom, hogy miért nem megy. Nem értem, hogy miért, nap mint nap éjjel nappal tanulok matekra, és nem megy a matek. Felelni sem tudok a szabályokból, mert nincs rá esélyem. Tökre bukásra állok matekból,mert nem értem. Gondoltam, hogy Én is diszkalkuliás lennék? És ha igen, akkor honnan szerezzek róla papírt?

Várom a mielőbbi választ: Eszter

Kedves Eszter!

Diszkalkulia vizsgálatot a lakóhely szerinte Nevelési Tanácsadó, vagy a Tanulási Képességeket vizsgáló Bizottság végez. Ezek utóbbiak listája itt található:

fppti.hu/szakteruletek/sajatos/bizottsag/bizottsag.htm

Jó ha számol azzal, hogy egy ilyen vizsgálatra elég sokat kell várni, különösen, hogy mindjárt kezdődik a szünet.

Felmentést nem adnak automatikusan, ezért /is/ érdemes a fejlesztéssel is foglalkozni. Minden életkorban javíthatók a diszes problémák, ha nem is szűnnek meg teljes egészében. Azt mindenesetre el lehet érni, hogy hétköznapi szinten használni tudja a matematikát, és ha mégsem mentik fel, el tudja végezni a középiskolát.

Ha elküldi az elérhetőségét az info@tanulasmodszertan.hu címre, egyeztetni tudunk a fejlesztésről, vagy személyes tanácsadásról.

Szép napot:
Pusztai Éva

 

Tovább »
 

Olvasást javító gyógyszer?

Kedves Doktornő!

Az én fiam diszlexiás és most 5. osztályos nehezen megy a tanulás és nagyon sajnálom szegénykémet,borzasztó könnyen terelhető a figyelme. Hallottam egy bizonyos gyógyszerről és az lenne a kérdésem hogy ez tudna -e neki segíteni az olvasásba. A gyógyszer neve Nootropil. Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel: Ancsa

Kedves Ancsa!

A Nootropil az agy vérellátását segítő gyógyszer. A diszlexiát azonban nem vérellátási zavar okozza, hanem egy az átlagostól eltérő,másfajta működés, ami nem betegség, nem is rendellenesség. A diszlexiások azért szétszórtak, azért terelhető el könnyen a figyelmük, mert nagyobb erőfeszítést kíván tőlük a szimbólumok, betűk, számok jelek felismerése, értelmezése. Az olvasást, számolást, írást sokkal lassabban tanulják meg, ebben speciális segítségre van szükség. Amíg nem olvasnak megfelelően, vagy ami szintén gyakori a szövegértésük nem megfelelő, a tanulás kínszenvedés számukra. A kulcs az olvasási készség és a szövegértés haladéktalan fejlesztése. Ha további segítségre lenne szükségük, e-mailben keresse0n.

Szép napot:
Pusztai Éva

Tovább »
 

Diszlexia-szűrés felnőtteknek

Szeretném "kivizsgáltatni" magam, illetve megtudni diszlexiás vagyok-e.

Van erre lehetőség? 28 éves vagyok.

Kovács Károlyné

Kedves Kovács Károlyné!

A 70 3121 999-es számon tudunk időpontot egyeztetni a diszlexia szűréssel kapcsolatban.

Szép napot:
Pusztai Éva

 

Tovább »
 

Idegeskedő-halasztó típus

Tisztelt Doktornő!

Barátnőm 20 éves, a SOTE-n tanul, és elég gyakran küzd tanulási-családi problémákkal. Idegeskedő-halasztó típus szerintem. hiába mondom neki, hogy kezdjen el időben tanulni, ha még el is kezdi, valahogy mindig kicsúszik az időből, és elveszti a motivációját az utolsó napokban, és kapkodva kezdi darálni az anyagot. Sok tantárgyból már kezdésnél is a 2-esre hajt.Ezeket a tantárgyakat sokszor magolva tanulja, kevés eredménnyel. Mondtam már neki pár dolgot amit az ön tréningjén tanultam még jó pár éve, 1-2-őt elkezdett használni, de nincs gyökeres változás. 2 malom közt őrlődik, szülei véleménye miatt is stresszel, meg a vizsgafélelme is ott van. Szóbelin egyszerűen szerintem használhatatlan(nem láttam még vizsgázni, de eléggé bizonytalan.

Próbálom mindig motiválni és lendületben tartani, magabiztosságot, önbizalmat adni neki mind családi, mind tanulási téren, de egy idő után nem megy(meg nem is vagyok szakértő)

Jelenleg a szerdai vizsgájára tanul, de ismételten kétségbe van esve(tesztes élettan vizsga, elsőre nem sikerült neki)1 hónapja mondtam neki, hogy kezdjen készülni, mondta hogy jó jó. Az anyagot átvette, de a tesztek nem sikerülnek 40%-nál jobbra(60 az átmenő)

Tovább »
 

Infarktus után: a beszédközpont sérült

Nem tudom idősekkel szokott-e foglalkozni.Édesapám 70 éves és nagy kiterjedésű agyi infarktusa van.A beszédközpont sérült,ezért nehezen találja a mondat közepétől a szavakat,nem tudja befejezni amit elkezdett.

Az lenne a kérdésem,milyen módszerrel tudnánk segíteni a mihamarabbi rehabilitációban?Ha van bármilyen könyv,jegyzet,honlap,már az is nagy segítség lenne.Tapasztalatlanok vagyunk,nem tudjuk merre induljunk.

Minden segítségnek nagyon örülnénk.

Várom mielőbbi válaszát.

További csodaszép napot és sikerekben gazdag új évet kívánok.

T.Marianna

Kedves Marianna!

Mindenképpen logopédus segítségét javaslom, legalább néhány alkalomra, amíg Önök is megtanulják tőle, milyen módszerekkel lehet rehabilitálni édesapja beszédkészségét.

Általánosságban sokat segíthet, ha optimista légkör veszi körül, minél több inger benyomás éri, feladatokat kap, vagyis nem kezelik rokkantként.

Csodás gyógyulásokról hallani. Nekem is volt egy nagynéném, aki az első agyvérzése után 70 évesen teljesen elvesztette a beszédkészségét, majd egy év alatt lényegében újra meg tanult beszélni. Kétségkívül igen erős akaratú asszony volt, aki sosem ijedt meg a nehézségektől. 
Utána még tíz évet élt aktívan és elég sokat, és érthetően beszélt...

Mielőbbi gyógyulást kívánok édesapjának:
Pusztai Éva

Tovább »
 

Az emberek elég gyakran néznek rám furcsán

Kedves Éva,

Nem is igazán tudom, hogy a megfelelő emberhez fordulok e.

Én már jocskán elmultam 30 éves de csk az elmult 1 - 1.5 évben jelenkeztek nálam a következő tünetek.

Gyakran 1 -2 percen belül elfelejtem , hogy mit hova tettem, gépelésnél gyakran felcserélem a betüket, sokszor a dolgokat félre értelmezem. Például ha valaki azt mondja nekem hogy 10 előtt találkozunk , elég gyakran úgy rögzül nálam hogy 10 után. Egy valamit akarok mondani mégis egy beszélgetés során teljesen más jön ki a számon, ezért az emberek elég gyakran néznek rám furcsán.

Rettenetesen szétszort és rendetlen lettem ami úgyszintén nem volt rám jellemző.

Sokszor ha elindulok egy a megszokottol eltérő helyre, és tudom , hogy mondjuk nem a megszokot helyen kell leszálnom, mégis sokszor arra ébredek, hogy már megint elfelejtettem hova is indultam.

Ez elég sok gondot és fejtörést okoz mostanság úgy a magán mint a munkahelyi életemben, hisz idönként így a munkámat 2-3 kell megcsináljam , míg végre jó lesz. Nem aval van gond hogy nem tudom mit kell csinálnom, vagyis megértem, mégis az agyamba valahogy rosszul rögzül.

Tudna erre valami tanácsot vagy javaslatot mondani, mert nem tudom kihez fordulhatnék.

Előre is köszönöm válaszát
EnLiza

Kedves Enliza!


Tovább »
 

Szeretném elmondani a kisfiamnak, mi fog történni

Tisztelt Doktornő!

Szeretném megkérdezni, hogy mi a menete a Pedagógiai Intézetben az első találkozásnak?

Kisfiamat viszem majd.Most kezdte az első osztályt,7 éves. Figyelme órákon gyakran elkalandozik, de ha mellette van valaki, akkor mindent szépen megcsinál, de akkor sincs nyugton, lábával kalimpál, kezével bogarászik jobbra-balra.

Sajnos összekever néhány betűt, néha nem emlékszik tanulta-e már. Matematikában jól halad. Testnevelés tanára szerint mozgáskoordinációja, teherbirása nagyon jó. Ami érdekli, az órákig leköti a figyelmét. Vannak napok, amikor az iskolában minden rendben van, van amikor viszont tanitója szerint értékelhetetlen az aznapi munkája. olvasásban és irásban le van maradva. A többiek már kissebb mondatokat olvasnak, irnak, ő a 3-4 betűs szavakat tudja csak jól kiolvasni. Betűkihagyással másolja a hosszabb szavakat.Mi próbáljuk lelkesiteni, őt viszont kezdi zavarni, hogy a többi gyermek elöbbre jár. Tanitónénijével szerencsénk van, a pozitivumokat erősiti benne. Ha nem is jó amit leir, akkor is kap piros pontot, mert szorgalmas. (sok tanárnál fekete pont járna!)

Szeretném megtudni, mi zajlik egy ilyen vizsgálaton első alkalommal, hogy elmondhassam kisfiamnak, mi fog történni. Ott lehetek-e vele, vagy egyedül kell bemennie.... Semmit nem tudok erről a dologról.Kérem segitsen!

Köszönettel: Krisztina

Tovább »
 

"Tűzoltó technika"

Kedves Éva!

Fiam 17 éves, szerintem éles esze lenne, ha használná. Ha tanul, pillanatok alatt képes jó teljesítményt nyújtani. De úgy veszem észre, hogy koncentrált figyelemre egyre kevésbé képes, elkalandozik, "nincs ott", tűzoltó technikával tanul, főleg a bizonyítványosztás előtti napokban. Csak a számára fontos dolgokat képes megjegyezni, azon kívül olyan logikátlan kérdéseket tesz fel, amit már egy 4 éves sem. Ezek mellett ő az örök "csak azért sem", mondhatnám soha nincs azonos véleménye a többiekével. Sokszor durva, csak zsarolásra teszi azt, amit kérek. Igyekeznék segíteni neki, de akkor még kevésbé figyel, az én megoldásaimra hagyatkozik, vagy éppen lebecsmérli. Igyekszem türelmesnek lenni, de érettségi előtti évben egyre nehezebb. Már ott tartunk, hogy beígértük neki; 3,8 átlag alatt félévkor kivesszük az iskolából.Próbálkoztam sokféle módszerrel, s egyre inkább elszomorodom, hogy csődöt mondtam. Nem tudom mit tegyek.

Bodnárné

Kedves Asszonyom!

Tovább »
 

Írás közven eltéveszti a sort

Tisztelt Doktornő!

A fiam most kezdte az első osztályt, és írás közben eltéveszti a sort,vagy felé vagy aláírja, a kockás füzetben úgyszintén, pedig rengeteget gyakoroltunk, egyébként ügyes értelmes de egyszerűen nem tudjuk megértetni vele, folyamatosan rosszul csinálja ha nem figyelünk rá. A tanárnő azt mondja hogy valószinű hogy nincs térlátása a gyereknek. Mit tudna javasolni mit kellene csinálnunk? Előre is köszönöm!

Kedves Anyuka!

Régen az elsősök nagy papírlapokon, egész újságoldalakon kezdték a betűk, számok tanulását, és csak késő ősszel vették elő az apró vonalas, kockás füzetet... Ennek a módszernek az az előnye, hogy a megtanulandó formát anélkül gyakorolja, hogy a szűk térre is figyelnie kell. Amikor már megjegyezte a számok, betűk alakját, a rajzolásuk módját, jöhet a kicsinyítés.

Javaslom próbáljanak így, azaz nagy papíron, nagy méretben, gyakorolni.

A térlátás fejlesztésére pedig javaslom ezeket a játékokat.

egyszervolt.hu/db/tag/t%C3%A9rl%C3%A1t%C3%A1s

legyenek türelmesek 
Pusztai Éva

Tovább »
 

Mintha képet rögzítene olvasás során

Tanácsot szeretnék kérni 13éves lányom tanulási módszerével kapcsolatosan. Pályaválasztási tanácsadónál történő felmérés során azonnal kiszúrták ugyanazt a tanulási módszert, amit helytelennek tartok a lányomnál, de nem tudom miként változtathatnánk rajta. Korának megfelelő, illetve attól jobb logikai és matematikai készséggel rendelkezik a vizsgálat alapján, mégis oly módon rögzít, mintha képet rögzítene olvasás során. Ha nem emlékszik, hogy a lapon hol helyezkedik el az a rész, amit felmond éppen, akkor összezavarodik. Ebben kérném tanácsát, hogy miként tudnánk ezen változtatni?

Köszönettel
Brittike

Kedves Brittike!

A leírtakból arra gondolok, hogy túlságosan ragaszkodik a gyerek a leírt szöveghez, nem tudja saját szavaival visszaadni az olvasottakat. Javaslom, hozza el tanulási tréningünkre, ahol hasznosabb tanulási módszereket fog elsajátítani! Az ő korosztályának március 20-21-én lesz tréning. A honlapon tud jelentkezni.

Szép napot:
Pusztai Éva

Tovább »
 

Apró figyelmetlenségek miatt mérges magára

Kedves Pusztai Éva!

Kislányom 8 éves, Budapesten egy kéttannyelvű ált. iskolába maximális ponttal vették fel, azonban a koncentrációjával gondok vannak, figyelme gyakran elkalandozik, így sajnos a dolgozatait (habár mindent tud)sorra apró figyelmetlenségekkel írja meg, így mindig négyes osztályzatot kap. Egyre mérgesebb önmagára, és ezért most már elkezdett a dolgozatok előtt sresszelni is, ami már a körömrágásban is megmutatkozik. Kapcsolatunk tökéletes, ezért is kért meg arra, hogy segítsek neki. Ahogy az interneten kutattam segítség után úgy találtam az Önök honlapjára, ahol olvastam, hogy tartanak tréningeket a 10-14 éves korosztálynak, de sajons erre az életkora miatt még nem tudunk elmenni. Szeretném megkérdezni, hogy Ön mit javasol a figyelem és a koncentráció fejlesztésére?

Köszönettel
Gabi

Kedves Gabi!

A koncentráció és a figyelem hiánya csak ritkán jelentkezik önmagában, külső ok nélkül. Ha a gyerek kizárólag az iskolában figyelmetlen és szétszórt, akkor a tanulás körüli feszültségek, iskolai kudarcok, és még egy egy sor más tényező jöhet szóba. Ilyenkor ezekkel kell foglalkozni , hiszen a figyelmetlenség csak tünet, mint a láz.


Tovább »
 

Gondolattérkép

Tisztelt Doktornő!

Olvastam blogjában a gondolattérkép-módszerről. Utalt rá, hogy hamarosan megjelenik egy írás ezzel kapcsolatban. A várható időpontról érdeklődnék. Egyébként igazán hasznosnak tartom azt a módszert, ami a stressz kontra tanulás kölcsönhatásairól szól. Sajnos, a fiam lenne az az ideális kisdiák, akin a módszer segítene. Válaszát előre is köszönöm!

Erika

Kedves Erika!

A gondolattérkép módszerről eheti, szerdán megjelenő hírlevelünkben olvashat. Remélem hasznosnak bizonyul a fia számára!

Tovább »
 

Matematikai problémák felnőtt gimnáziumban

Tisztelt Doktornő!

Én 32 éves vagyok és egy felnőtt gimnáziumba járok.Sajnálatos módon a matematikával akadnak problémáim és egyszerűen képtelen vagyok megérteni.Az igazgató úr azt ajánlotta,hogy menjek el a kerületi Nevelési Tanácsadóhoz,de ott csak 23 éves korig foglalkoznak ezzel a kérdéssel és a hölgy,akivel beszéltem,nem tudott tanácsot adni,hova is forduljak.Ebben szeretném a segítségét kérni,hogy tudna e ajánlani olyan intézményt,ahol esetleg a felnőttek részére is akad valamiféle tanácsadás.

Segítségét előre is köszönöm!

Üdvözlettel:
Nagy Gábor

Kedves Gábor!

Keresse ezt a honlapot, majd javaslom először telefonon tájékozódjon milyen feltételekkel fogadják.
www.orszi.hu/index.php?ID=121
Legyen kitartó:

Pusztai Éva

Tovább »
 

Sorozatosan hármasokat hoz

T.Éva!

Fiam hatodikos. Egész idáig kitűnő tanuló volt,egy-két négyes becsúszásával.Ez évben megfordult vele a világ. Sorozatosan hármasokat hoz,abból is amiből eddig ötösnél rosszabb jegye nem volt.A tanárok azt mondják,hogy dúl a szerelem.Tudják,hogy tud,de most ez van.Ez engem nem nyugtat meg.Büntit is kap,de úgy látom még rosszabb.S.O.S.Köszönettel.

Szné Kriszta

Kedves Kriszta!

A kamaszkorral együtt jár a szerelem, és az bizony elveszi az ember figyelmét, néha még az eszét is... Olyan testi, érzelmi, gondolkodási zűrzavarban élnek ilyenkor a gyerekek, amit józan felnőtt fejjel, már alig tudunk felidézni, elképzelni. De azért próbáljának meg visszaemlékezni a saját kamaszkori románcaikra, segít a gyermekük mostani helyzete megértésben...

Igen fontos a tapintat, türelem a gyerek érzéseivel kapcsolatban. Ne cikizzék, ne tegyenek megjegyzést a lányra.

Ha a fiúk egyébként jó képességű és a felső tagozatban is tartani tudta korábbi eredményeit, valószínűleg csak átmeneti ez "zuhanórepülés".

Pusztai Éva

Tovább »
 

Tanulás otthon

Szeretnék tanácsot kérni az otthoni tanulásal kapcsolatban. Romlanak a jegyek nem tudok semivel hatni rá. Nem érdekli,hogy egyest kap,igazábo semi nem érdekli.Kérem ,hogy tanuljon meg valamit a válasza akkor se tanulom meg.Szeretném ha valaki segitene.

Farkas Szilvia

Kedves Éva. A problémánk nekünk is szinte ugyan az mint Szilviának csak a fiunk mék csak 5 ödikes. nem tudom rá venni a tanulásra semisem hat rá. se bunti se jutalom.Az a baj hogy még tanulni sem tud. Szóval sok aprobléma. kérem segitsen! köszönettel:

Székely Szabolcs.

Kedves Szilvia!

Leveléből az sejlik, hogy a gyermeke, akinek romlanak a jegyei, kamaszkorú lehet.

Szoktuk mondani, hogy a kamaszkort a legjobb lenne átaludni, de mindenképpen ez a legnehezebb életszakasz a gyerek és a szülő számára egyaránt. Ráadásul természetes és nagyon fontos mindaz ami ilyenkor történik.Ha egy gyerek nem kérdőjelezi meg a szüleit és minden más tekintélyt, például az iskolát, akkor később igen nagy baja lehet a felnőtt életben.Lázadás nélkül nem lehet felnőni. 

Ezekben az években még a korábban kiválóan teljesítő gyerekek közül is sokan meginognak, elragadják őket a tinédzserkor viharos változásai.





Tovább »
 

Helyi "poroszos", vagy távolabbi Waldorf iskola?

Tisztelt Pusztai Éva!

Nagy dilemmában vagyok. Kisfiam szeptemberben kezdené az iskolát, és én két megoldás között hezitálok.

Nemrégen vetettük meg a lábunkat egy vidéki városban, és a gyerek eddig Waldorf óvodába járt Budapesten. Ezen a költözés után sem változtattunk, de most eljött az iskolaválasztás ideje.. Ha továbbra is maradnánk a Waldorf módszernél (ami bevált neki és nekünk is) akkor további 8-12 évig naponta ingázhatna, az otthona és Budapest között. Kocsival az iskola 20 perc oda, de tömegközlekedéssel nagyon körülményes, 1 és egy negyed órás út oda, és vissza ugyanennyi. Szóval rengeteg idő menne el az utazásra. (Ha ez az alternatívát választjuk, úgy csak a kocsis megoldás működhet.) A helyzetet bonyolítja, hogy éppen most vagyunk túl az építkezésen, szóval egészen biztos nem költözünk egy darabig.

Ha viszont az egyetlen helyi iskolát választjuk, az csak gyalog 20 perc, önállóan tud jönni menni később, és az osztálytársak itt lesznek a faluban. Az itteni iskola egyébként nagyon hagyományos, nem éppen gyermekcentrikus, számomra kicsit poroszos. A fiam rendkívül kreatív és érzékeny, de nagyon nyugodt és kiegyensúlyozott, nem túl mozgékony, igazából mindkettőben megállná a helyét, na de milyen áron?

Tovább »
 

Felmentés osztályozás alól

Tisztelt Pusztai Éva!

Szakmunkásképző Iskolába jár a gyermekem igazolást szeretnék kérnia diszlexiájáról hogy nyelvből ne osztályozzák. Iskolánk igazgatója azt állítja csak érettségizőnek lehet kérni.

Tisztelettel: Szmodicsné

Kedves Asszonyom!

Ilyen igazolást a lakóhely szerinti Nevelési Tanácsadó, vagy a megyei Tanulási Képességeket Vizsgáló Bizottság ad. Ezeknek a bizottságoknak a listáját ezen a címen találja meg.

Természetesen csak akkor adnak felmentést, és csak abból a tárgyból, amit szerintük a diszlexia súlyosan befolyásol.

Abban viszont téved az igazgató, hogy csak az érettségire jár felmentés. Ha megkapják a szakvéleményt és abban a gyerek felmentését javasolják, abban benne lesz az is, hogy kell eljárnia az igazgatónak.

Üdvözlettel:
dr. Pusztai Éva

Tovább »
 

Lehetséges, hogy diszkalkuliás?

Tisztelt Doktornő!

Fiam öt és fél éves, nagycsoportos óvodás. Három gyerekünk közül ő a legnagyobb, az első szülöttek minden nyűgével, viszonylag erős szorongással, teljesítménykényszerrel, és a mi, vagyis a szüleinek tapasztalatlanságával.

A probléma, amivel fordulok Önhöz az, hogy felmerült bennünk a gyanú hogy a fiunk nem diszkalkúlia-veszélyeztett-e. Erre a következők miatt gondoltunk. Ha társasjátékozunk, a dobókockával mondjuk hatost dob, és el kezdi lelépni a hatot, de valami miatt eltéveszti a lépést, nem emlékszik rá, hogy mennyit dobott, újból meg kell számolnia. Amikor először játszottunk ilyen dobókockás társasjátékot, volt, hogy egyetlen dobást ötször-hatszor meg kellett ismételnie, mert nem emlékezett arra, hogy hányast dobott. Megkérdezem tole, hogy melyik szám következik a pl. a nyolc után, elszámolunk kilencig, megkérdezem, na, akkor melyik szám következik a nyolc után? És nem tudja. Számegyenesen is próbáltuk már ezt, ott is nagyon nehezen ment. A számjegyeket viszonylag nehezen ismeri fel, bár már egyre könnyebben.

Tovább »
 

Komoly olvasási és helyesírási nehézségek

Tisztelt Doktornő!

Nagyobbik gyermekem most ötödik osztályos. Tanulmányi eredményeivel szerencsére nincs probléma, mert nagyon stabil négyes, halvány ötös. Ez számomra pont ideális, nem is kérnék többet. De, sajnos én úgy látom nagyon komoly olvasási és helyesírási nehézséggel küzdünk. Amennyire én megtudom állapítani, ha magában kell olvasni, akkor kisebb a probléma, de ha a szavakat ki is kell ejteni, az már nagy nehézséget jelent. Sok esetben észre sem veszi, hogy mi is az amit nem olvasott jól. Ugyanezt tapasztalom, ha egy átlagos hétköznapi problémát el akar mesélni. Többször belefog, újrakezdi. átfogalmazza. Helyesírásnál pedig szinte minden egyes szót külön-külön meg kell tanulnia. Szabályok szerint ír, nem hallás után.

Mindemellett nagyon sokat sportol, nagyon nagy a fantáziája (amit szintén nem tudom, jó-e?), nagyon kreatív (mindig fel akar valamit találni), kézügyessége is jó.

Tovább »
 

Tükörírás

Tisztelt Doktornő!

Kislányom most januárba töltötte be 6. életévét . Az óvodába már készítettek felméréseket, szerencsére nem találtak nála problémát .Már nagyon érdeklik a betük és a számok. Pár szót magától is leír ,de sajnos ha nem másol hanem emlékezetből ír akkor tükörírással ír. Hozzá kell még tennem hogy kislányom balkezes.Ön szerint ez promléma? Ha igen ,akkor kihez fordulhatok segítségért ?Én hogyan segíthetek kislányomnak ? Válaszát előre is köszönöm ! Zsuzsa,

Kedves Asszonyom!

Ajánlom a Lexi iskolás lesz sorozat kezdő füzeteit, amit óvodásoknak állítottak össze. Az abban található gyakorlatokhoz hasonlókat csináljanak, és semmiképpen se ösztönözze, hogy írással próbálkozzon a gyerek, ugyanis az iskolai írástanítunulást ez inkább akadályozza, semmint segiti. Az nem baj ha megismerkedik a betükkel, akár olvasni is elkezd magától, de az írást nem célszerű elkezdeni. Általában másoljon sokat a gyerek formákat, mintákat. Gyakorolják, a jobb-baloldalt alul felül stb relációkat, kisebb nagyobb, hasonló különböző megkülönböztetéseket.

Egy személyes konzultáción, a gyerek készségstruktúráját megismerve, tudnék ennél konkrétabb tanácsokat adni.

Üdvözlettel:
dr. Pusztai Éva

Tovább »
 

Nem akar egyedül tanulni

Tisztelt Doktornő!

Fiam 11 éves. Nem mondhatom, hogy rossz tanuló, mert a kerületünk egyik legerősebb iskolájába jár, és még így is erős négyes tanuló. Kimutatott dixleksziája, és diszgráfiája van, bár több szakvélemény szerint is mind a kettő ennyhe. Több oldalról is kaptunk segítséget amelyek nagyon sokat segítettek. Ennek ellenére nem szeret olvasni, és írni is csak nagyon minimálisan hajlandó. A szövegértésével nincs gondja, de ennek ellenére nem tud vagy nem akar egyedül tanulni. Állandóan mondogatni kell, hogy üljön le,és tanuljon,de ha nem ülünk mellette, és nem kérdezünk ki mindent részletesen nem készül fel, és minden elvonja a figyelmét, még egy ceruza is. 

Elvárható lenne e tőle, hogy egyedül felkészüljön egy-egy? 
Hogy tudnám rávezetni arra, hogy ne várjon rám mindig a tanulással?


Lukács Ildikó

Kedves Asszonyom!





Tovább »
 

Az iskolaválasztás nehézsége

Tisztelt Doktornő!

"csak" abban szeretnék tanácsot kérni, hogy milyen tagozatra adjam a lányom, ha semmiben nem kimagaslóan jó!

Most kezdjük az iskolát és már nincs olyan iskola, ami ne lenne tagozatos. Nehéznek tartom ennek az eldöntését. Természetesen ismerem a lányom és ......igaz hogy szeret rajzolni, de kreatív tagozat nincs. Szóval nehéznek tartom a választást. Kérem adjon támpontot, hogy mit vegyek figyelembe. Minden tagozatnak van előnye, hátránya de mégsem tudom eldönteni, hogy hova menjünk. mit tanácsol. Hogy döntsünk?

Kedves Asszonyom!

Ne a reklámot nézze, hanem a tartalmat! Nem az a fontos, hogy milyen extrákkal próbálják felhívni magukra az iskolák az egyre fogyatkozo számú gyerekek szüleinek a figyelmét, hanem hogy milyen a tanító néni, és milyen tapasztalatokat szereztek vele kapcsolatban korábban a szülők. Erre érdemes időt és energiát fordítani!

Az első években ugyanis semmi pluszra sincs szüksége a gyereknek, azon a mindennél előbbre való és az egész későbbi tanulását megalapozó dolgon kívül, hogy egy türelmes, jó idegzetű, gyerekszerető, szakmailag felkészült tanító néni segítségével megtanul jól írni, olvasni, valamint számolni, és más gyerekekkel együtt közösséget alkotni.

Tovább »
 

Apa és lánya

Tisztelt Doktornő!

Nagyon örülök, hogy létezik ez az oldal, már sok hasznos információt tudtam meg Önöktől. Többek között Önöknek köszönhetem, hogy rájöttünk, a férjem diszlexiás, és az élete - számára komoly - gondjait ez okozza. Ő most 31 éves, és még akkor nem foglalkoztak vele, amikor ő még gyerek volt. Abban a hitben nőtt fel, hogy gyenge képességű, pedig "csak" arról van szó, hogy diszlexiás. Hála Istennek az olvasás számára egészen jól megy, érti, amit olvas, csak lassabban halad. Inkább a matematika a gyengéje.

Van egy kétéves kislányunk, vele kapcsolatban lenne egy kérdésem. Néha amikor valami rosszat csinál ráfogja valamilyek babájára, főleg, ha a tettet bűntetéssel akarom szankcionálni. S azt mondja nekem, hogy nem is ő volt, hanem a Zsuzsi babája, és őt kell elverni. Van ezzel kapcsolatban valamilyen teendőm, vagy később hajlandó lesz a felelősséget felvállalni?

Segítségét előre is köszönöm. 
Munkácsi Bea

Kedves Asszonyom!


Tovább »
 

Nehézségek vizsgaidőszakban

Tisztelt Doktornő!

Egyetemista lány vagyok. Összességében jó tanlmányi eredményekkel (érettségiig színötös bizonyítvánnyal) 

Azt gondolom mégis, hogy komoly problémáim vannak a tanulással. Szinte soha nem hozom ki magamból a maximumot. Vagy már a felkészülés során vannak (ez ritkább) a problémák, vagy a vizsga alatt fatális tévedések, feladatkihagyások, félreértések - hozzáteszem most műszaki egyetemre járok és végig humán tagozatos voltam. De mindig is sok problémám volta az öszpontosítással. Ebben a vizsgaidőszakban tapasztaltam meg azt, hogy figyeltem saját magam és észrevettem azt a pillanatot amikor éppen el akartam kalandozni vagy egyéb tevékenységbe kezdeni. Azt gondoltam, hogyha ez nem észrevétlenül történik és csak husz perc mulva veszem észre, hogy nem tanulok , hanem egyebet csinálok, akkor orvosolhatom a problémát. De nem! Akkor amikor rámjött az "elkalandozhatnék" úgy éreztem sírni tudnék, ha nem teszem azt! Így már tudatosan csináltam egyebet. Ez nagyon elszomorított és lehangolt. A jegyeim így sem rosszak , mert sokat küzdök, de azt gondolom nagyobb sikereket is elérhetnék (vannak példák rá) - és ha ugyanilyenek is lennének a jegyeim, szeretném mindezt kiegyensúlyozottambban elérni. Köszönöm a figyelmét!

N. Cecília

Kedves Cecília!



Tovább »
 

Jó tanuló, de nagyon izgul

Tisztelt Doktornő!

Szóbeli felelésnél nagyon izgulok. Ha felszólítanak érzem, hogy elpirulok, amelett is, hogy rendszeresen készülök és jó tanuló vagyok.

Szabó Barbara

Kedves Barbara!

A félénkségünket, pirulást, izzadást, remegést stb. akarattal nem könnyű legyőzni. Eredményesebb az a módszer, ha minél többször gyakorolod azt, amitől félsz. Ha az osztály előtti megszólalástól tartasz, akkor minél többször készíts hangfelvételt arról, hogy éppen felmondod magadnak a megtanult leckét. Ezután hallgasd meg a felvételt, barátkozz í saját hangoddal, Még jobb ha videot is tudsz készíteni ugyanerről aztán nézd vissza minél többször. Nézd magadat a tükörben, amikor felolvasol – játszd el, hogy az osztály előtt felelsz. Kérd meg egy barátnődet, vagy a szüleidet, hogy legyenek ők az osztály, próbáld ki előttük is a szerepelést. A gyakorlás, próba során hozzászoksz a szerepléshez, a saját hangodhoz és fokozatosan enyhül a félelmed. Ha mégis elpirulsz, gondolj arra, hogy száz diákból hatvannak vannak ilyen problémái. Vagyis akkor sem dől össze a világ, ha te is a kétharmadba tartozol Ti vagytok többen

Üdvözlettel:
dr. Pusztai Éva

Tovább »
 

Agyilag érett, de túl játékos?

Tisztelt Doktornő!

Fiam 2006 novemberben tölti be a 6. életévét. Az óvodában pár vizsgálaon már túleset kötelező jelleggel:

  • nem kell járnia logopédiára
  • nem diszlexiás

A problémám az, h az óvónők nem tartják arra alkalmasnak, h 2007 szeptemberében elkezdje az iskolát, (majdnem 7 évesen). Véleményük szerinte, ugyan agyilag érett lenne rá, de még túl játékos, lassan oldja meg a feladatokat.

Ön szerint javítana valamit ezen ha még egy évig oviba kell majd járnia? Pontosabban az idei tanévvel együtt még 2 évig. Amúgy is ez a 4. éve, h oviba jár.

 

Kedves Asszonyom!

Az iskolaérettség megítéléséhez a következő szempontokat kell figyelembe venni:

fizikai alkalmasság

  • megfelelő testi fejlettség elérése (kb. 110cm-es testmagasság, 18 kg-os testsúly),
  • alakváltozás (eltűnik a kisgyermekekre jellemző pocak, a test megnyúlik, karcsúbb lesz),
  • megkezdődik a fogváltás, az első tejfogak kihullanak, megjelennek a maradandó fogak,
  • jó fizikai erőnlét, ami az iskolatáska cipelése és az egyhelyben ülés miatt fontos,
  • jobb illetve balkezesség egyértelmű felismerhetősége

pszichés alkalmasság

Tovább »
 

Csecsemők matematikai képességének fejlesztése

Tisztelt Doktornő!

Egyszer láttam a televízióban egy filmet arról, hogy csecsemőknek mutattak különböző képeket és így fejlesztették a matematikai képességeiket. Milyen módszer ez? Hol lehet erről többet olvasni? Ajánlott-e egyáltalán?

Kedves Kérdező,

A csecsemők agya olyan zseniális, hogy ennél még sokkal cifrább dolgokat is lehet velük csinálni - de minek?

Minél kisebb a gyerek, annál fontosabb, hogy az "előre huzalozott", azaz vele született, genetikus fejlődési program a lehető legsimábban fusson le. Nagyon keveset tudunk még erről az egész életet megalapozó programról, amelyben mint egy piramis kövei támaszkodnak egymásra az érzékelés, a beszéd, a gondolkodás, az éntudat elemei. Akkor lesz stabil a piramis - a gyerek - ha ez a korai építkezés zavartalanul megy végbe. Az anya aki figyeli kisbabája rezdüléseit, érzi, hogy milyen ingereket fogad örömmel, mit szeret "játszani" már pár hónaposan is. Ennél többre nincs szükség, és nem is tanácsos ilyesmivel kísérletezni.

Üdvözlettel:
dr. Pusztai Éva

 

Tovább »
 

Hogyan neveljünk ikreket?

Kedves doktornő,

Iker lányaim vannak akik 9 évesek. A tanulással nincsenek problémáik jó képességüek de a kudarcot nehezen tudják feldolgozni. Közben egymáshoz mérik magukat,pl.ha könyvet olvasnak képesek összeveszni azon hogy ki hány oldalt olvasott és miért olvas többet mint a másik. Ha egyiküket megdicsérem mindjárt megkérdezi a másik "és én anya ..." Pedig külön személyiségek és nem minden dologban kell egyformán teljesiteniük.

Minden kihivásnak megakarnak felelni,szeretnének rajzversenyen nyerni,tornából a legjobbak lenni...stb. és elkeserednek ha ez nem sikerül.

Hogyan értessem meg velük hogy nem lehetnek mindenben elsők? Hogyan segitsek feldolgozni a kudarcélményeket?

Kedves Asszonyom,

Az ikrek nevelése valóban nem könnyű dolog - és ebben talán az a legnehezebb, hogy miként kezeljük őket különböző személyiségeknek, miközben szimbiózisban élnek és gondolkodnak. Olyan szimbiózisban, ami ahogy nőnek, őket zavarja a legjobban. Ezért javasolják a téma szakértői, hogy ha megoldható járjanak külön osztályba, öltözködjenek a saját eltérő ízlésük szerint, legyenek eltérő hobbijaik, barátaik, ösztönözzük, hogy egymástól függetlenül csináljanak minél több dolgot. Ahogy ez a testvéreknél szinte természetes.

A kudarc egy külön téma, ebben azzal tudunk segíteni, ha mi magunk jól tűrjük a kudarcot, és ezzel példát mutatunk.

Üdvözlettel:
dr. Pusztai Éva

Tovább »
 

Nyolcas vagy kilences?

Tisztelt doktornő!

Fiam 7 éves , most kezdtük el az első osztályt. A kérdésem annyi aggodjak, hogy baj van, ha észrevettem, hogy a 8 és a 9 keveredik benne. Hiba nélkül elszámol 30ig, 20-ig összead és kivon fejben, de ha a 8-as és a 9-es számot látja sokszor visszakérdez, mert nem biztos benne, hogy nyolcas vagy kilences. Az oviban azt mondták, hogy valószinüleg rosszul rögzült benne, de kinövi. A tanitó nénijének mondtam, hogy ne aggódjak, fog még annyi nyolcast, kilencest írni, rajzolni, hogy megjegyzi őket... Önnek mi a véleménye? ,

Üdvözlettel

Salse

Kedves Salse!

Az aggódás semmiképpen sem ajánlott, mert akkor a gyerek is aggódni kezd, és így válik az esetleg jelentéktelen probléma nagyobbá. Első osztályban szeptemberben ez teljesen normális lehet, igaza van a tanító néninek.

Segíthet a megjegyzésben, ha minél nagyobb papírra, óriási 8-asokat és 9-eseket rajzolnak, megformálják gyurmából, kirakják legó kockákból, vagy kockacukorból, homokba rajzolják, falra, levegőbe, behunyt szemmel elképzeli a gyerek a kétféle számot stb.

Üdvözlettel:
dr. Pusztai Éva

 

Tovább »
 

Megbuktatható-e nyelvtanból aki diszlexiás?

Tisztelt doktornő!

Az iránt szeretnék érdeklődni,hogy megbuktatható-e egy diszlexiás gyermek magyar nyelvtanból?

Válaszát előreis köszönöm!

Kedves Asszonyom!

Nem derül ki a leveléből, hogy a diszlexiát a Nevelési Tanácsadó vagy a tanulási képességeket vizsgáló bizottság állapította meg, azaz van-e megfelelő "pecsétes papírjuk". Az sem mindegy, hogy a szakvéleményben javasolták-e a felmentést az osztályzás alól.

Sajnos óriási zűrzavar van a diszlexiások jogait szabályozó közoktatási törvény értelmezése körül: Javaslom, hogy nézze át az Oktatási Ombudsman által közzétett esetleírásokat, és ha úgy érzi, méltánytalanság történt Önökkel, forduljon hozzá az alábbi linken.

Üdvözlettel:
dr. Pusztai Éva

 

Tovább »
 

Két évesen okos és fogékony

Tisztelt dr. Pusztai Éva!

Szeretnék tanacsot kérni. Most 2 éves a kisfiam, nagyon okos és fogékony. Már tud 10-ig számolni és nagyon nagy szokincse van. Mivel kezdjem a tanitást, hogy ne legyen megterhelö a számára.Milyen segédanyagot használjak,hol tudom beszerezni?

Segitségét elöre is köszönöm!

Kedves Asszonyom!

Vannak gyorsan és lassan fejlődő gyerekek, ez mind a testi mind a szellemi fejlődésre igaz. A nagyon gyors haladás akár a mozgásfejlődésben, akár a verbális vagy matematikai intelligenciában nem olyasmi, amire törekedni kell- mindennek megvan a természetes ideje. De ha bekövetkezik, akkor természetesen alkalmazkodni kell hozzá. Ha a gyerek kétévesen jól beszél és tud számolni, abból ne vonjanak le messzemenő következtetéseket, és főleg ne ösztönözzék még gyorsabb okosodásra. A kivételes képességek valóban korán megnyilvánulnak, de a zseniális kisgyerekek fejlődése az esetek többségében később lelassul és csak egy töredékükből lesz zseniális felnőtt. Ha viszont már kétévesen kikiáltják zseninek, annak több a kára, mint a haszna.

Komoly veszély, hogy féloldalas lesz a fejlődése, szülei csodálatát látva, csak a szellemi teljesítménnyel elérhető sikert fogja hajszolni minden áron, elszigetelődik kortársaitól, nem mozog eleget, koravén lesz.

Tovább »
 

Megkésett beszédfejlődés és diszlexia

Tisztelt doktornő!

Fiam augusztusban tölti a 7. életévét, iskolába készülünk. Megkésett beszédfejlődéssel indult az óvodában, ezért egy évet még kérésemre maradtunk. Diszlexia gyanujelei miatt iskolaelőkészítő fejlesztésre jártunk, ami egyre jobban azt mutatja, hogy a jelek nem csak jelek.

Mire számíthatok? A gyermek kudarctűrő képessége egyre romlik, egyre többször reagál agresszivitással, "őrjöngő dühkitöréssel", és attól tartok hiába harcolunk. Másfél éve már a körmeit is tövig rágja. Szakembereknél már jártam, ők nem tartják aggasztónak, nevelési tanácsadóban is voltunk, ott a fejlesztést javasolták, amire szeptember óta járunk. Valószínűleg további fejlesztésre lesz szüksége, amit igénybe is szeretnék venni. Azt szerettem volna megtudni, hogyan tudnék még ezen kívül segíteni.

Kedves Asszonyom!

Általánosságban nehéz konkrét tanácsot adni, hiszen minden diszlexia más, teljesen egyéni tünetekkel jár.

Tovább »
 

Nyolcadik osztályban derült ki, hogy diszlexiás

Tisztelt doktornő!

14 éves fiammal kapcsolatosan kérem tanácsát, hogy hogyan segítsek Neki. Tavaly novemberben (8. osztály első félévében!) derült ki róla, hogy diszlexiás és diszgráfiás. Nekem már régebb óta felmerült a fejemben , hogy ilyen jellegü gondokkal küzd a fiam, de az óvodai és az első ill. második osztályos szűrővizsgálatokkor, mindig megnyugtattak, hogy minden rendben van. Alsótagozadban iskolai eredményei jók is voltak, de sokat kellett vele tanulnom otthon - és ez így van a mai napg is. Felsőben aztán romlani kezdtek eredményei. Ha írnia kellett hármast kapott, ha szóban felet ötösre sikerült.

6. osztályos volt mikor elvittem a nevelési tanácsadóba vizsgálatra.Ott szintén megnyugtattak, hogy aggodalmam alaptalan, csak lusta a fiam. /Mint pedagógus szülő - óvónő - túl aggódom a dolgot, mondták./

Érdekes módon a színjátszó csoportban kapott szerepeket könnyen megtanulta, pedig több oldalnyi, nem is könnyű szöveget kellett tudnia, és országos versmondó versenyeken is szép eredményeket ért el. Sajnos a helyzet azonban továbbra sem javult az iskolában. Mivel hiába fordultam tanáraihoz segítségért, mint szülő kértem a Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői Bizottságnál fiam vizsgálatát.Ekkor bebizonyosodott, hogy sajnos aggodalmam nem volt alaptalan.

Tovább »
 

Tanulási nehézségek 20 évesen

Tisztelt doktornő!

20 éves gimnazista vagyok. Mindig voltak nehézségeim a tanulással kapcsolatba. De mégis, ha belegondolok akkor leginkább a matekkal gyűlt meg a bajom. Nem tudom miért,de nem értem azt amit mond a tanár túlságosan bonyolultnak tűnik vagy bennem van a hiba sajna olyan tanárnőm van aki nem mondható segítőkésznek. Ezért nem megyek oda óra végén,hogy magyarázza el nekem a feladatot mert akkor azt mondaná,hogy miért nem figyeltem én meg nem merném azt mondani neki,hogy figyeltem mert a reakciója az lenne,hogy akkor miért nem tudom?!

Tovább »
 

7 éves gyermek: agresszív, nem figyel az órán

Tisztelt doktornő!

Keresztfiam viselkedése az egesz családot megrémíti. Most 7 éves és első osztályos. Már az első néhány héten jelentkeztek a problémák. Nem figyel az órán, nem hajlandó a feladatait elvégezni sem az iskolában sem pedig otthon, szétdobálja társai holmiját, verekszik és rendkívül agresszív, még a kislányokat is bántja. Egyik pszihológus a másikhoz küldi. Nem találunk megoldást, kérem segítsen.

Köszönettel, Ágota

Kedves Ágota!

Másképp kell megítélni az Ön által leírtakat, ha a gyerek eddig is gyakran volt indokolatlanul agresszív, és másként akkor, ha váratlan magatartásváltozásról van szó.

Ha a gyerek régóta agresszív, annak idegrendszeri, nevelési, családi okai lehetnek – a megoldáshoz neurológus, pszichológus, családterapeuta segítségét kell kérni.

Ha éles határvonal van a magtartás megváltozásában, és ez az iskolakezdéshez köthető, a következők jöhetnek szóba:

Tovább »
 

Hibák és erősségek

Kedves doktornő!

24 éves vagyok, egyetemre járok, amit nem rögtön középiskola után kezdtem el, mert úgy láttam, hogy nem nekem való, nem vagyok elég jó tanuló ahhoz, hogy felvegyenek valahova is.

Gyermekkoromban is voltak problémáim a tanulással, mindig azt mondták nekem, hogy okos vagyok, de lusta. Ami részben igaz is, de nem is! Nem szerettem tanulni, mert, ahhoz, hogy valamit megjegyezzek legalább 5- ször el kell olvasnom és még memorizálnom is kell mondatonként! Emiatt érdektelenné vált számomra a tanulás! Nem szerettem tanulni, mert rengeteg időmet felemésztette. Most másképp állok a tanuláshoz, mivel el akarok érni valamit, jelen esetben diplomázni szeretnék, ezért próbálok szorgalmas lenni. Eddig azt hittem, hogy egy gyengébb képességű ember vagyok, aki nehezen memorizálja dolgokat, de egy ismerősöm felhívta a figyelmem a diszlexiára és ajánlotta ezt az oldalt, hogy kérdezzek rá, nem- e a diszlexia okozza a problémám! Csináltam egy tesztet is a diszlexiáról (diszlexia.hu), aminek eredménye 122 pont lett! A levelem további részében szeretném részletezni, hogy a mindennapi életben és a tanulásban mik a problémáim és mik az erősségeim!

Hibáim:

Tovább »
 

B és D betűtévesztés két éves korban

Kedves doktornő!

Lehet hogy korai a kérdésem, de szeretném megtudni, hogy diszlexia tünetére kell gondolni ha 2 éves kislányom a b és d betüt keveri pl bod; vagy ez még ilyen kis korban nem arra utal.

Válaszát előre is köszönöm

Kedves Anyuka!

Kétéves korban még teljesen normális az olyan betűtévesztés, amit említ. A nagycsoportos gyermeknél kell célzottan korrigálni a beszédhibát, az iskolakezdéskor már valóban hátrány, ha még beszédhibája van.

De a beszédhiba önmagában még nem jelzi előre a diszlexiát, igaz, ha korrigálatlan marad, ez is sokszor okoz nehézséget az olvasás írás tanulásában.

A beszélni tanuló 2-4 éves gyereket nem kell kijavítani, ha hibázik. Fontos, hogy sokat beszéljünk vele, hozzá szép magyar nyelven, meséljünk neki minél többet, játsszunk vele nyelvi játékokat, mókás párbeszédeket, tanítsuk mondókákra, dalokra.

A tévézés három éves korig többet árt, mint használ. Utána is lehetőleg csak jó gyerekfilmeket nézzen, és beszéljük meg vele mindig a látottakat.

Üdvözlettel:
dr. Pusztai Éva

 

Tovább »