Emlékezetfejlesztés origamival

Sok gyereknek még az alsó tagozat végén is komoly nehézséget okoz a következő tipikus iskolai utasítás "És most vegyétek elő az olvasókönyvet, nyissátok ki a 27. oldalon, a felső kép alatti rövid szövegben keressétek meg a múlt idejű igéket és pirossal húzzátok alá". Bár a feladatot esetleg hibátlanul meg tudná oldani, nem jut el odáig, mert elfelejti, mit is mondott a tanító néni, lemarad, kérdezgeti a szomszédját, és közben elrepül a drága idő. A végeredmény a rossz jegy, aztán otthon az obligát kérdés: Na de, miért nem figyeltél jobban édes fiam!? A válasz egyszerű: azért mert nem tud ilyen sok információt megjegyezni, illetve követni.

Fontos, hogy tudjuk miként áll gyermekünk a szóbeli emlékezéssel, hiszen ezen múlik a szövegek megtanulása, végeredményben az iskolai tudás eredményessége.

Az emlékezet színvonala függ a gyerek biológiai értettségétől /nagyjából az életkorától/ de nagymértékben függ attól is, hogy kisebb korában volt-e megfelelő és elegendő számú alkalom a gyakorlásra. Kapott-e lehetőséget és bíztatást arra, hogy mondókákat, verseket, dalokat tanuljon, a szülők kérdezték-e, hogy milyen élményei vannak egy-egy napról vagy jelesebb eseményről, kérték-e, hogy próbálja felidézni az elhangzott mese vagy történet főbb eseményeit. És persze, volt-e türelmük végighallgatni a válaszát...





Tovább »