A legnagyobb ajándék te magad vagy

12 jótanács gyakorló szülőknek

 

Ezekkel a meditációs technikákkal, amelyek Myla és dr. Jon Kabat-Zinn nevéhez fűződnek - a gyereknevelést spirituális gyakorlattá teheted.

  1. Képzeld el a világot olyannak, ahogyan azt a gyermeked láthatja. Tedd meg ezt minden nap legalább néhány percre. Így emlékeztesd magad arra, hogy ki is ez a gyerek valójában, és mivel szembesül nap mint nap élete során.
  2. Képzeld el, milyennek lát és hall téged a amikor szülőként viselkedsz vele. Változtat ez a gondolat azon, ahogy a testedet érzed, ahogy megszólalsz, és azon, amit mondasz? Milyen kapcsolatba szeretnél kerülni a gyermekeddel ebben a pillanatban?
  3. Lásd olyan tökéletesnek, amilyen tökéletes valójában. Figyeld percről percre, ítélkezés nélkül, ahogy önállóan, szuverén módon éli az életét, és törekedj ennek az elfogadására, olyankor is, amikor nagyon nehezedre esik.
  4. Éber figyelemmel vizsgáld meg újra meg újra, hogy amit elvársz a gyermekedtől, az valóban az ő érdekét szolgálja-e. Figyeld meg, hogyan közlöd ezeket az elvárásokat, és milyen hatással vannak rá ezek a szavak, gesztusok.
  5. Gyakorold az önzetlenséget: a gyermeked érdekeit, amikor csak lehet, helyezd a sajátjaid fölé. Aztán figyeld meg, miként teljesülhetnének eközben a te vágyaid, igényeid is. Lehet, hogy meglepődsz majd, amikor kiderül, hogy alig kell valamiről lemondanod, feltéve, hogy elég türelmes vagy, és tudatosan törekszel az egyensúlyra.
  6. Amikor elkeseredett vagy valami miatt, vagy veszteségek értek, emlékeztesd magad, hogy most a legfontosabb csendben megállni és meditálni, teljes figyelmeddel átfogni az egész helyzetet, benne saját magadat, a gyermekedet, a családodat.  Amikor ezt teszed, akkor túllépsz a mérlegelésen, a gondolkodáson, és ösztönösen, az egész helyzetet érzékelve érezni fogod, hogy mit kell tenned. Ha ez nem következik be, akkor maradj csendben és várj. Néha az a legjobb, döntés, ha átmenetileg nem döntünk.
  7. Gyakorold a csendes jelenlétet. Ez idővel észrevétlenül kibontakozik a rendszeresen végzett éberségmeditációból.  Fordíts figyelmet a testtartásodra, a gondolataidra, a szavaidra. Figyelmesen hallgass, amikor más beszél.
  8. Tanulj meg együtt élni az elkerülhetetlenül keletkező feszültségekkel, anélkül, hogy elveszítenéd a belső egyensúlyodat. Teljes figyelemmel és jelenléttel éld át ezeket az időszakokat. Tekints úgy ezekre a helyzetekre, hogy bármikor felbukkanhat egy új mozzanat, amivel dolgod lesz, addig azonban, mint egy kifeszített  íj, teljes készültségben, mégis mozdulatlanul várni kell. A gyermeked szükségletei, igényei, érdekei képezzék azt a láthatatlan egyensúlyi központot, ahol vársz a megfelelő pillanatra, amikor cselekedni kell.  Amikor felbukkan a cél, az íj majd kilövi a nyilat, ezért türelmesen és figyelmesen várd a pillanatot.
  9. Kérj bocsánatot a gyermekedtől, ha méltatlanul bántál vele, akkor is, ha csak egy kis dologról van szó. A bocsánatkérés gyógyít. Azt bizonyítja, hogy gondolkoztál a történteken, most már másképp látod, esetleg közelebb jutottál a gyermeked álláspontjához. De vigyázz a „bocsánat”-tal, ne használd túl gyakran! Elveszíti valódi értékét, hitelességét, ha szokásoddá válik, hogy felelőtlenül viselkedsz, aztán bocsánatot kérsz a gyerektől. Ha ilyesmi miatt néha lelkiismeret furdalásod van, az kiváló alkalom a meditációra.
  10. Minden gyerek egyszeri és megismételhetetlen, mindegyiknek sajátos szükségletei vannak. Őrizd mindegyik gyermeked képét a szívedben. Szívd magadba lényüket, mindig érezd azt, amitől mindegyik más.
  11. Vannak az életben bonyolult helyzetek, amikor erősnek, határozottnak, egyértelműnek kell mutatkozni gyerekeink számára, ilyenkor nem vagyunk velük egyenrangúak. Törekedj azonban arra, hogy ilyenkor is a nagylelkűség, az éber figyelem, és a tisztánlátás hassa át cselekedeteidet, ne a félelem, az önösség, vagy a gyermek öncélú korlátozása. Éber figyelemmel nevelni azt jelenti, hogy elkerülöd a gyengeség, a hanyagság, engedékenység szélsőségeit éppúgy, mint a merevséget, ridegséget és a túlszabályozást.
  12. A legnagyobb ajándék, amit csak adhatsz a gyermekednek, te magad vagy. Ez azt jelenti, hogy az is a szülői hivatás része, amikor dolgozol saját magad megismerésén és személyes fejlődéseden. Ez megnyilvánulhat abban is, hogy megteremted a lehetőséget magad számára a csendes elmélkedéshez, az éber figyelem gyakorlásához. Bármit tenni csak most lehet. Használd ki az időt a lehető legjobban a gyermekeid és a magad számára.

 

Az éber figyelem pillanatról-pillanatra gyakorolt ítélkezés-mentes éberség.

Amikor ezt gyakoroljuk, csapongó elménket finoman de határozottan ellenőrzésünk alá vonjuk, mégpedig oly módon, hogy figyelmünket szándékosan a jelen pillanat történéseire irányítjuk. Az általunk észlelt dolgokat nem értékeljük, hanem egyszerűen csak figyelünk. Úgy látjuk, érzékeljük a dolgokat, ahogy azok éppen a jelen pillanatban vannak. Ez a fajta figyelem nagyobb éberséget, tisztább látásmódot, tudatosságot eredményez.

Mindannyiunknak van tehetsége az éber figyelem gyakorlásához. Ez nem kíván tőlünk semmi egyebet, mint a jelen pillanatra való odafigyelés képességét. Az éber figyelem gyakorlatilag nem más, mint életünk pillanatainak mélyebb és tudatosabb megélése, vagy másképp fogalmazva: a tudatos élet művészete.

 

Dr. Jon Kabat-Zinn

Kabat-Zinn fõ érdeme, hogy sikerült a meditáció és az éber figyelem rendszeres gyakorlását a konvencionális nyugati egészségügyben elfogadtatnia és beillesztenie a klinikai ellátásba.

A világhírû MIT (Massachussets Institue of Technology) Egyetemen, Nobel-díjas tanára irányítása mellett, molekuláris biológiából szerezte diplomáját. Kutatásai során a tudat és test közötti kapcsolatot vizsgálta a gyógyítás szempontjából, és a meditáció krónikus fájdalomra és stresszre gyakorolt hatását. Emellett az akkoriban Amerikában élő legismertebb zen és vipassana tanítók mellett szerzett alapos gyakorlatot éberségmeditáció terén. Elméleti tudására és meditációs praxisának gyakorlati tapasztalataira alapozva állította össze az MBSR programot1979-ben, melyet azóta százezrek próbáltak ki világszerte.

1979-ben alapította meg és több, mint két évtizeden át vezette a Stresszcsökkentõ Klinikát a Massachussetts-i Egyetem Orvosi Központján belül, ahol nagy sikerrel alkalmazzák az MBSR programot.

Jon Kabat-Zinn több könyvet is írt meditáció és egészség témakörben, közülük kettõ a New York Times bestseller listájára is felkerült. Könyveit már több, mint 30 nyelvre lefordították. Magyar nyelven is olvasható két könyve: az Ursus Libris kiadó gondozásában jelent meg: Bárhová mész, ott vagy – Éberségmeditáció a mindennapi életben címmel, és az Édesvíz kiadásában a Kiút a boldogtalanságból, Szabadulj meg a depressziódtól egyszer s mindenkorra. Az MBSR éberség meditációt Budapesten is el lehet sajátítani egy nyolchetes tanfolyamon , amelyről az http://www.mbsr.hu/eber-figyelem.html címen található részletes ismertetés.